Projektowanie Uniwersalne Kultury – Dostępność w Instytucjach Kultury
Z dniem 30 września 2025 roku kończy się udział Miejskiej Biblioteki Publicznej w Siedlcach w zadaniu 1 projektu „Projektowanie uniwersalne kultury – dostępność instytucji kultury”, który finansowany jest z ze środków Unii Europejskiej w ramach działania 3.3 „Systemowa Poprawa Dostępności” Priorytetu III „Dostępność i Usługi dla Osób z Niepełnosprawnościami” Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.
Od czerwca do połowy września br. nasz zespół został wsparty 12-godzinnym tutoringiem on-line, w zakresie wsparcia naszych kompetencji do napisania dwóch dokumentów, tj. „Autodiagnozy dostępności MBP w Siedlcach” oraz „Strategii wdrażania dostępności” w oparciu o Model Dostępnej Kultury.
W naszej bibliotece został powołany zespół składający się z pracowników działów merytorycznych, obsługujących na co dzień Czytelników ze szczególnymi potrzebami. W gronie zespołu projektowego spotykaliśmy się kilkukrotnie pracując nad autodiagnozą i strategią.
Dyrekcja Biblioteki wzięła udział w dwóch szkoleniach, łącznie 4 dniach szkoleniowych z zakresu budowania i realizowania dostępności w instytucjach kultury. Była to również doskonała okazja do zawiązania sieci kontaktów z innymi dyrektorami bibliotek, domów kultury, kin itd. My jak i pozostałe instytucje z grona 50. IK biorących udział w przedsięwzięciu szkoleniowym poczuliśmy potrzebę realizacji działań do tej pory dla nas trudnych do zrozumienia. Ale kto, jak nie my?!
Wartością dodaną udziału MBP w zadaniu była wizyta studyjna pracowników instytucji w trzech różnych miastach na terenie Polski.
W dniach 23- 24 czerwca br., Monika Ryś, kierownik Filii Bibliotecznej nr 2 razem z grupą reprezentantów IK odwiedziła Wrocław i m.in. Dolnośląską Bibliotekę Publiczną – beneficjenta grantu w projekcie „Projektowanie uniwersalne kultury – dostępność instytucji kultury”. Zgodnie z opinią uczestników wyjazdu, dopiero w praktyce łatwiej zrozumieć na czym polega uniwersalne projektowanie kultury.
Wizyta studyjna pracowników IK była okazją do:
- Wymiany doświadczeń – pracownicy mogą poznać dobre praktyki stosowane w innych firmach, instytucjach czy organizacjach i porównać je z własnymi.
- Rozwoju kompetencji – uczestnicy zdobywają nową wiedzę, uczą się metod pracy, narzędzi czy rozwiązań, które mogą zastosować w swojej codziennej działalności.
- Inspiracji i innowacji – wizyty często pobudzają do poszukiwania nowych pomysłów i wdrażania innowacyjnych rozwiązań w miejscu pracy.
- Budowania sieci kontaktów – pracownicy nawiązują relacje zawodowe, które mogą sprzyjać przyszłej współpracy i wymianie wiedzy.
- Lepszego zrozumienia kontekstu pracy – dzięki obserwacji innych środowisk, zespoły mogą lepiej zrozumieć procesy, problemy i sposoby ich rozwiązywania.
- Motywacji i integracji – udział w wyjazdach pozwala na rozwój osobisty, zwiększa satysfakcję z pracy i wzmacnia poczucie przynależności do organizacji.
Do 30 września br. jesteśmy zobligowani do złożenia dwóch ww. dokumentów. Jesteśmy gotowi. Dziękujemy Narodowe Centrum Kultury za tą projektową przygodę! Idziemy po więcej!